Covid-19 Hygiëne- en Sociale Distancing protocol
Triage
Voorafgaand aan elk consult vindt triage plaats met de volgende vragen:
Op de dag van de afspraak wordt u van tevoren gebeld voor deze triage:
• Heeft u een of meerdere van de volgende (ook milde!) symptomen: neusverkoudheid of hoesten of benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
• Heeft u de afgelopen 24 uur klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
• Heeft u huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten?
• Is er bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen corona vastgesteld?
Bent u minder dan 14 dagen terug in een risico gebied geweest?
Zijn één of meer antwoorden op de vragen ‘ja’, is er geen afspraak mogelijk in de praktijk.
Indien u onder een spoedconsult valt (de huidtherapeut in kwestie beoordeeld de situatie) kan er mogelijk een consult aan huis plaatsvinden.
Beschermingsmaatregelen uit te voeren door u als patiënt/cliënt
NIEUW ADVIES: draag als patiënt/cliënt een mondkapje in de wachtkamer en in de praktijk. Wanneer het gezicht behandeld wordt, mag deze af (huidtherapeut draagt dan een extra spatmasker). Heeft u geen mondkapje? Dan kunt u deze in de praktijk aanschaffen voor inkoopsprijs (1 euro per stuk).
- bij binnenkomst staat er een desinfectiezuil klaar. U maakt hier gebruik van. U vouwt de hand in een kommetje en laat het kommetje vollopen met handalcohol. U wrijft de handen, de vingers, de polsen, de duimen en tussen de vingers totdat de alcohol is ingetrokken.
- raak in het gebouw zo min mogelijk materiaal aan. Wat aangeraakt moet worden probeert u met de elleboog (deuren worden voor u open gedaan door de behandelaar);
- houd 1.5 meter afstand tot anderen en tot de huidtherapeut wanneer er niet behandeld wordt;
- ga van tevoren thuis naar het toilet;
- Hoest/nies in de elleboog;
- Schud geen hand;
- kom zoveel mogelijk alleen naar de praktijk.
Beschermingsmiddelen van uw behandelend huidtherapeut
Indien u de triage ‘’negatief’’ heeft doorlopen en een afspraak in de praktijk heeft zal de behandelend huidtherapeut beschermingsmiddelen treffen.
Vooraf aan elke patiënt/client contact worden de handen gewassen met water en zeep conform RIVM. Voorafgaand aan de behandeling worden de handen (indien de handen niet zichtbaar bevuild zijn) gedesinfecteerd met handalcohol die door het College voor de toelating van Gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb). Anders worden handen opnieuw gewassen met water en zeep.
Tijdens alle behandelingen draagt de huidtherapeut:
- Handschoenen van nitril met 374-1,2 en 455-1,2,3,4 certificering;
- Een faceshield of veiligheidsbril wanneer er een spatrisico is;
- Mondkapjes (ffp2, IIR) wanneer er een spatrisico is.
Indien tijdens het consult of behandeling blijkt dat er toch een positieve triage aanwezig is, zal de huidtherapeut direct gebruik maken van een faceshield of veiligheidsbril en een mondkapje (ffp2). Ook wordt de behandeling of het consult direct gestaakt.
Andere hygiëne maatregelen van de huidtherapeut
- Haren worden opgestoken;
- Er komt geen kleding onder de witte werkkleding uit;
- Nagels zijn kort en vrij van nagellak;
- Er worden geen sieraden gedragen;
- Er wordt elke dag schone werkkleding gedragen.
Maatregelen in de praktijk
- Patiënten/cliënten/klanten komen binnen via de hoofdingang;
- Na uw behandeling of productafhaal loopt de (behandelend) huidtherapeut op 1.5 meter afstand met u mee om u via de nooduitgang naar buiten te laten. Dit voorkomt dat u andere mensen tegenkomt die naar binnen gaan.
- De wachtkamer stoelen staan 1.5 meter uit elkaar;
- Lees- en speelmateriaal zijn verwijderd uit de wachtkamer;
- Wc’s zijn gesloten;
- Bij alle kranen hangt een dispenser voor papieren handdoekjes.
Praktijk hygiëne
- Na elk consult of behandeling, worden de gebruikte oppervlakken (zoals kranen, deurklinken, bureaus en stoelleuningen) gedesinfecteerd;
- De behandelbank wordt na iedere behandeling of onderzoek gedesinfecteerd en voorzien van nieuw medisch behandelbankpapier;
- Na elke behandeling of consult worden de apparaten die daarvoor noodzakelijk waren (laptop, fotocamera, behandelapparaat) gedesinfecteerd;
- Na elke behandeling worden alle gebruikte productflacons gedesinfecteerd;
- Alleen het noodzakelijke consult- of behandelmateriaal wordt voorafgaand aan het consult uit opbergkasten gehaald.